Teksten schrijven is niet makkelijk, en al zeker niet als je op een blanco blad zit te staren. Maar jouw teksten zijn wel dé manier om van je websitebezoekers klanten te maken.
Ik dacht dat ik goed kon schrijven. Dat was toch tenminste altijd het compliment dat ik kreeg, al beginnende in de lagere school en ook verder in de middelbare school. En dus ging ik journalistiek studeren.
De eerste les. Het was precies alsof ik niet meer kon schrijven, alsof ik niets meer wist. Ik heb zelfs lang tijdens mijn opleiding gezegd: ça va hier die lessen, maar ik word toch nooit journalist. Haha, mispoes.
Ik werd wel journalist en leerde zo dik tien jaar lang de beste schrijmethoden. We duiken hier in mijn vijf tips om meer klanten uit je teksten te halen.
1. Alsof je tegen je beste vriend(in) praat
De beste tip die ik tijdens mijn opleiding Journalistiek kreeg en tot op de dag van vandaag altijd blijf herhalen?
Schrijf in spreektaal. Gewoon, zoals je praat. Als je iets geschreven hebt, lees het dan luidop. Bekt het? Voelt het goed in de mond? Nee? Opnieuw. Opnieuw en opnieuw. Laat het een dag liggen en lees het de volgende ochtend na.
Vergeet vakjargon. Technische termen moet je niet gebruiken, zeker niet als je tegen je klant bezig bent. Dat boeit hem niet, en je jaagt hem ermee weg. Moeilijke woorden ook niet, keep it simple. Spreek hem aan met ‘je’ of ‘jij’, niet met ‘u’. Tenminste, als dat past bij je klant. Maar ik vermoed dat je en jij helemaal prima is voor de meeste fotografen hier onder ons. Geen ‘dit’, ‘men’, dat zijn woorden die je in een gewoon gesprek niet uitspreekt.
Het is een kunst om in spreektaal te schrijven. Da’s een knop die je moet omdraaien, maar eens je de knop gevonden hebt, kan je zo veel vlotter schrijven.
2. De eerste zin
Die moet er boenk op zijn. Die moet je lezer meesleuren, warm maken, bij je houden.
In het nieuws – op radio of tv – moet die eerste zin meteen het belangrijkste nieuwsfeit meegeven. Geen geleuter, geen omwegen, gewoon meteen de kern van de zaak.
In onze wereld van fotografie en commerciële klanten, mag dat wel wat anders. Je moet je klant nog altijd vastgrijpen en niet meer loslaten, maar dan op een andere manier. Door connectie aan te gaan. Maar verder kan je jouw website wel vergelijken met een nieuwsbericht.
De opbouw van een nieuwsbericht is als een soort omgekeerde piramide. De belangrijkste informatie komt eerst, en helemaal op ‘t laatste staat de minst belangrijke informatie. Die opbouw trek je door naar je website.
Een lezer haakt vaak af: zelden of zelfs nooit zal iemand alles van je website lezen. Je wil dus ook niet de belangrijkste informatie helemaal onderaan je webpagina hebben staan.
Zorg dus dat je visie meteen duidelijk is, toon jezelf ook vrij snel, zodat je klant weet met wie ze te maken hebben. Je prijzen en aanbod zijn ook belangrijk. Welke kleren ze aandoen of je tips om zich voor te bereiden misschien net iets minder.
3. Begrijp je klant zijn problemen
Je potentiële klant zit niet zomaar op je website, maar is er omdat hij een probleem heeft. En dat probleem zorgt ervoor dat hij een fotograaf nodig heeft. Niet zomaar een fotograaf, maar een fotograaf die zijn problemen begrijpt, da’s tip drie.
Je klant wil zich begrepen voelen, dus verwoord heel concreet wat zijn probleem is, want daarmee weet je websitebezoeker dat jij zijn problemen begrijpt.
Je omschrijft zijn probleem, met lekker veel gevoel, en dan heb jij de oplossing meteen binnen handbereik: de fotoshoot, tadaaaa, de oplossing voor al zijn problemen.
En met problemen bedoel ik bijvoorbeeld Anne. Anne is pas bevallen, god toch, ze ligt zelfs nog in het ziekenhuis samen met haar zoontje Oskar. De kraamtranen hebben rijkelijk gevloeid en Anne heeft spijt dat ze nog geen fotoshoot had ingepland. Want wow, die twee dagen zijn voorbij gevlogen, en wow wat is Oskar al veranderd.
Zijn snoetje werd al wat opener, zijn haartjes zijn gewassen en zo zalig fluffy. En Anne? Zij voelt zich een heel nieuw persoon. Heel breekbaar, heel onzeker, maar heel vastberaden alles uit die kraamtijd te halen.
Merk je wat ik net deed? Ik heb heel verhalend Annes situatie verteld. Met kleine details, waardoor je je meteen in Annes schoenen voelt staan. Dat mag je ook doen op je website. Raak die gevoelige snaar, maak het een tikkeltje emotioneel.
4. Vertrek vanuit een anekdote
Echte gebeurtenissen, waargebeurde verhalen, die zijn vaak de beste kapstok voor een ander verhaal.
Die kunnen de mooiste inleiding zijn, de mooiste aanleiding om over je dienst te vertellen.
Voor mij is dat bijvoorbeeld het verhaal van mijn dochtertje, zij is veel te vroeg geboren. Kort door de bocht, klinkt het alsof ik haar verhaal ‘gebruik’. Het klinkt misschien alsof ik profiteer, maar dat is niet zo.
De manier waarop ik het vertel, maakt duidelijk dat fotografie mij heel veel geholpen heeft in de verwerking van onze moeilijke start. Ik geef net heel veel bloot, en ik wil andere mama’s daarmee ook helpen. Ik wil (h)erkenning geven, een band creëren.
Ik vind dat je mag doen, zolang je niemand belachelijk maakt en je geen persoonlijke grenzen overschrijdt.
5. Kill your darlings
Als je verhalend schrijft om connectie aan te gaan, in spreektaal, terwijl je let op de belangrijkste informatie en waar die staat, probeer je ondertussen ook nog clichés te vermijden.
Woorden of zinnen die je klant zijn tijd verdoen? Schrappen. Herschrijf elke zin, maak hem korter. Onnodige woorden laat je weg, een zin met amper boodschap, ook weg.
Clichés als: “wauw deze fotosessie was zo leuk”, dat zegt niets. Clichés vermijden, wil niet per se zeggen dat je mega origineel moet schrijven. Blijf vooral trouw aan je eigen stem en manier van praten.
Clichés haal je er vaak vanzelf uit als je slecht geformuleerde zinnen herschrijft of bepaalde delen korter maakt. Slaap er eens een nachtje over als je het effe niet meer ziet.
Herhaal en herschrijf
Teksten schrijven is niet makkelijk, en al zeker niet als je op een blanco blad zit te staren. Begin met schrijven, schrijf schrijf schrijf. Keer er later op terug en herschrijf, lees het eens luidop.
Hoe meer je schrijft, hoe beter je erin wordt. Zoek een schrijfmaatje, jouw persoonlijke eindredacteur. Want een extra paar ogen doet ook deugd.
Veel succes! En heb je eens een lezer nodig? Dan weet je me te vinden he.
0 reacties